top of page

Passagiersschip beweegt mee met de tijd




Enkele weken geleden is de bouw gestart van de Amadeus Nova, een passagiersschip dat meebeweegt met een tijd waarin om vergroening gevraagd wordt. Voor de aandrijving heeft het namelijk 4 elektrische Veth L-drives aan boord, die op hun beurt worden aangedreven door vier efficiënte generatoren. Plus een flink pak batterijen. Daarmee kan het schip stil en met een minimale uitstoot een stad binnenvaren en er verblijven, een nadrukkelijke wens van veel stadsbesturen.

Ervaring en kunde

Werkina’s eigen W-PROP powermanagement beheert al het vermogen aan boord. Ons engineeringsteam bedacht dit modulaire systeem, dat voor elk project op maat gemaakt wordt. De uitdaging van de Amadeus Nova zit vooral in dat uitstootvrije verblijf in steden. Daarvoor is een kamer ingericht met een accupakket van 510 KWh. Een flink vermogen, maar naast de voortstuwingsmotoren verbruiken de 180 passagiers en 40 bemanningsleden natuurlijk ook veel energie. Die energie wordt ingenomen via de walvoeding en deels tijdens het diesel-elektrisch varen gegenereerd. De kunst is dit zo efficiënt en storingsvrij mogelijk te laten verlopen. En dat is een kwestie van ervaring en kunde, wat binnen het bedrijf in al die jaren opgebouwd is.




Opstartfase

Het project verkeert nog in de opstartfase. Dat biedt een interessante blik op de bekabeling die straks in al die hutten verwerkt wordt. Enorme bossen kabels in alle kleuren en diktes hangen als feestversiering uit het plafond. Maar voor het echt feest is, moet er nog wel wat gebeuren. Doorgewinterde voormannen zijn overal tegelijk bezig, want vaak moet er heel flexibel met de mensen op al die verschillende plaatsen gewerkt worden. Overal wordt gelast, gezaagd en momenteel vooral geïsoleerd. En overlegd, want hoe sluit je iedereen op elkaar aan? En naast dit schip vragen nog twee tankers om aandacht, want daar zijn ook veel monteurs aan het werk! (zie de foto's onderaan)

Samenwerking

De werkdruk is best hoog en de fase waarin de projecten zich bevinden vraagt veel van de mensen aan boord. De voormannen schieten er niet van in paniek, daarvoor hebben ze al te veel schepen gedaan. De focus ligt voornamelijk op het aan de gang houden van al die mensen. Veel korte gesprekjes waarbij gelukkig ook veel gelachen wordt. Buitenlandse collega’s zijn niet meer weg te denken op de Nederlandse werven. Zodoende hebben ze ook al wat woordjes Pools en Roemeens geleerd. Woorden die je niet snel in een woordenboek tegenkomt. Over een paar maanden hebben zij samen dit enorme project naar een volgend stadium getild.






bottom of page