top of page

Nieuwbouw van 10 identieke River Drones

Een proces dat per schip verder geoptimaliseerd wordt.



Projectleider Matthijs van Bochove kijkt naar een van de twee generatoren die de River Drone 3 van stroom voorzien. De opbrengst gaat de schakelkasten van het W-PROP powermanagement in, dat het verdeelt over alle systemen aan boord. Daaronder de op-afstand-besturing van Seafar, waar veel soorten electronica bij elkaar komen. Naast een stuk maatwerk software, komen daar ook aardig wat kabels aan te pas. Hoe begin je zo’n project?


Matthijs van Bochove tussen de schakelkasten van het W-PROP en een generator

Van Bochove direct enthousiast: “Dat begin is eigenlijk het mooiste deel van het werk. Alle leveranciers van apparatuur leveren gedetailleerde tekeningen mee van wat hun systemen aan vermogen en bedrading nodig hebben. Op de River Drones zijn dat er een stuk of 20. Op basis daarvan maak ik een indeling. Welke kabels gaan waarheen? Waar kunnen we het best de kabelgoten neerleggen en hoe groot maken we ze? Het is belangrijk om dat nauwkeurig te doen. Kabels bijtrekken kan wel maar is niet altijd eenvoudig. En teveel kabels leggen, daar houd ik niet van. Gewoon precies genoeg, met eventueel iets extra’s met het oog op toekomstige uitbreidingen.”



De krachtige, elektrische Equadrive-voortstuwingsmotoren staan dicht achter de generatoren, maar de boegschroeven voorin trekken ook flink wat vermogen. Dus lopen er vuistdikke kabels van noord naar zuid door lange buizen. Die schuif je er niet zomaar doorheen. Een speciale lier levert 1000 kg trekkracht, voldoende om zo'n dikke jongen over een afstand van 90 meter plus nog een meter of 20 extra, door zo’n buis te trekken.


“Het is zaak er vroeg bij te zijn, als zo’n casco wordt aangeleverd”, zegt Van Bochove. “Liefst voordat andere installateurs hun spullen aan boord brengen, zijn wij er al doorheen geweest. Met een man of zes kun je veel doen in korte tijd. Doorgaans met twee of drie Hollanders die vier á vijf Roemenen en Polen aansturen. Dat zijn goede werkers, maar soms wat passief. Je moet ze aan de gang houden. Sommige dagen gaan vrijwel volledig op aan het managen van alle deelprojecten aan boord. Dat maakt mijn baan wel interessant en gevarieerd.”


Overal lopen nog schilders, vloerenleggers en interieurbouwers, maar over twee weken wordt het schip al opgeleverd. Van Bochove staat zelf ook nog wel eens versteld van hoeveel werk er in korte tijd verzet wordt. Werkina is met vier man aanwezig. De ‘3’ is bijna klaar, de ‘4’ schiet ook al op. Binnenkort komen de ‘5’ en ‘6’ naar de werf van Asto in Raamsdonksveer, waar ze verder afgebouwd worden. Het is een uniek project, tien identieke schepen installeren. Per schip weten we het proces weer iets verder te optimaliseren.


Straks varen de River Drones met 3 tot 5 matrozen over het Albert kanaal in België. Zónder kapitein, die zit in het Control Center in Antwerpen.







Comments


bottom of page